close
تبلیغات در اینترنت
وظايف مديران دفتر دادگاه ها در باب دادخواست
loading...

وبسایت حقوقی آموزشی محمد کریمی

وظايف مديران دفتر دادگاه ها در باب دادخواست

آخرین ارسال های انجمن

وظايف مديران دفتر دادگاه ها در باب دادخواست  


مادة 49 قانون آئين دادرسي مدني اشعار مي‌دارد: مدير دفتر دادگاه پس از وصول دادخواست بايد فوري آنرا ثبت كرده، رسيدي مشتمل بر نام خواهان و خوانده تاريخ تسليم (روز، ماه، سال) با ذكر شماره ثبت به تقديم كنندهدادخواست بدهد و در برگ دادخواست تاريخ تسليم را قيد نمايد، تاريخ رسيددادخواست به دفتر، تاريخ اقامه دعوا محسوب مي‌شود.

در مورد ثبت دادخواست نكات زير مهم به نظر مي‌رسد:

1- طبق مادة 48 قانون آیین دادرسی مدنی: شروع رسيدگي مستلزم تقديم دادخواست به دفتر دادگاه صالح است.

2 - ثبت فوري دادخواست

3 - ارائه رسيد به تقديم‌كننده دادخواستي
4 - ثبت تاريخ تسليم دادخواست

5- براي ثبت دادخواست نياز به دستور رئيس دادگاه نيست

6- تاريخ رسيد دادخواست به دفتر دادگاه تاريخ اقامه دعوي محسوب مي‌شود.

 دفتر باید دادخواست را به نظر رئيس شعبه اول يا معاون وي برساند. نكاتي كه به نظر مي‌رسد طبق مادة  50 قانون آیین دادرسی مدنی : هر گاه دادگاه داراي شعب متعدد باشد مدير دفتر بايد فوري پس از ثبت دادخواست، آنرا جهت ارجاع به يكي از شعب به نظر رئيس شعبه اول يا معاون وي برساند. چنانچه دادگاه داراي شعب متعددي نباشد مدير دفتر جهت ارجاع مواجه به تكليفي نمي‌باشد. زيرا قانون در اين مورد ساكت است. منظور از زمان فوري اولين زمان ممكن انجام كار است. رويه دادگاهها بر اين است كه خواهان دادخواست خود را جهت ارجاع نزد معاونت ارجاع يا رئيس حوزة قضايي مي‌برد و نامبرده دادخواست را به يكي از شعب ارجاع، و خواهان پس از ارجاع پرونده، به شعبة مرجوع مي‌برد.

موارد صدور قرار رد دادخواست :

طبق مواد 54 و 55 و 56 و 64 قانون آیین دادرسی مدنی ، مدير دفتر دادگاه را مكلف كرده كه قرار رد دادخواست نخستين را صادر نمايد و موارد 339 و 345 نيز پيش‌بيني شده كه مدير دفتر بايد پرونده را به نظر رئيس دادگاه برساند، تا دادگاه مبادرت به صدور قرار رد دادخواست تجدیدنظر نماید.

موارد صدور اخطار رفع نقص:

در قانون آیین دادرسی مدنی در مادة 4 مدير دفتر را مكلف كرده كه اخطار رفع نقص صادر نمايد و در مادة 4 مربوط به دادخواست نخستين و ماده 2 مربوط به دادخواستي مرحلة تجديدنظر و فرجام مي‌باشد.

تعيين وقت دادرسي:

 مدير دفتر دادگاه مكلف است پس از تكميل پرونده آن را در اختيار دادگاه قرار دهد و در صورتي كه پرونده كاملنباشد دادگاه پرونده را جهت رفع نقص به دفتر اعاده نمايد تا دفتر اخطار كند كه ظرف 10 روز از تاريخ ابلاغ نواقص اعلام شده را تكميل نمايد.

 معمولا تعیین وقت دادرسی به ترتیب ورود پرونده ها است که باید با نظارت کامل قاضی دادگاه از سوی دفتر دادگاه صورت گیرد.مدير دفتر وقت دادرسي را بطو دقيق (ساعت، روز، ماه) تعيين و دستور ابلاغ دادخواست را صادر مي‌نمايد. در اين مورد بايد نشاني خوانده و خواهان را در نظر بگيرد مثلاً: اگر يكي از طرفين در خارج از كشور باشد وقت جلسه دادرسي بايد طوري معين شودكه فاصله بين ابلاغ وقت به اصحاب دعوي و روز جلسه كمتر از دو ماه نباشد. 

وظايف مديران دفاتر در امر ابلاغ دادخواست

1- ارسال نسخه ثاني دادخواست براي خوانده:

پس از دستور دادگاه داير به ابلاغ اوراق دعوا، مدير دفتر يك نسخه از دادخواست وپيوست‌هاي آن را در پرونده بايگاني مي‌كند، و نسخه ديگر را با ضمائم آن و اخطاريه جهت ابلاغ و تسليم به خوانده ارسال مي‌دارد.

2 - تحويل نسخة ثاني دادخواست و ضمائم به شخص خوانده ماده 70:

چنانچه خوانده يا هر يك از اشخاص ياد شده در مادة قبل در محل نباشند يا از گرفتن برگهاي اخطاريه استنكاف كنند،مأمور ابلاغ اين موضوع را در نسخه ثاني اخطاريه قيد نموده، نسخه دوم را به نشاني تعيين شده الصاق مي‌كند و برگ اول را با ساير اوراق دعوا عودت مي‌دهد در اين صورت خوانده مي‌تواند تا جلسة رسيدگي به دفتر دادگاه مراجعه و با دادن رسيد، اوراق مربوطه را دریافت کند.

3-  انتشار آگهي: مادة 73 قانون آیین دادرسی مدنی:

در صورتي كه خواهان نتواند نشاني خوانده را معين نمايد يا در مورد ماده قبل پس از اخطار رفع نقص از تعيين نشاني اعلام ناتواني كند، بنا به درخواست خواهان و دستور دادگاه مفاد دادخواست يك نوبت در يكي از روزنامه‌هاي كثيرالانتشار به هزينه خواهان آگهي خواهد شد. تاريخ انتشار آگهي تا جلسه رسيدگي نبايد كمتر از يكماه باشد.

5-  اعلام تخلف رئيس دفتر ادارات دولتي، يا قائم مقام او در استنكاف از گرفتن اوراق اخطاريه:

 مادة 75 قانون آیین دادرسی مدنی: در دعاوي راجع به ادارات دولتي و سازمانهاي وابسته به دولت و مؤسسات مأمور خدمات عمومي و شهرداريها و نيز مؤسساتي كه تمام يا بخشي از سرمايه آنها متعلق به دولت است اوراق اخطاريه و ضمائم به رئيس دفتر مرجع مخاطب يا قائم مقام او ابلاغ و در نسخه اول رسيد اخذ مي‌شود. در صورت امتناع رئيس دفتر يا قائم مقام او از اخذ اوراق، مراتب در برگ اخطاريه قيد و اوراق اعاده مي‌شود. در اين مورد استنكاف از گرفتن اوراق اخطاريه و ضمائم و ندادن رسيد تخلف از انجام وظيفه خواهد بود و به وسيلة مدير دفتر دادگاه به مرجع صالح اعلام و مجازات مقرر در قانون رسيدگي به تخلفات اداري محكوم خواهد شد.

6- ارسال اوراق جهت ابلاغ در محل تعيين شده:

هر يك از اصحاب دعوي و يا وكلاي آنان مي‌توانند محلي را براي ابلاغ اوراق اخطاريه و ضمائم آن در شهري كه مقر دادگاه است انتخاب نموده و به دفتر دادگاه اعلام كنند، در اين صورت كليه برگهاي راجع به دعوي در محل تعيين شده ابلاغ مي‌گردد.

نظرات () تاریخ : سه شنبه 21 بهمن 1393 زمان : 20:53 بازدید : 623 نویسنده : وبسایت حقوقی آموزشی محمد کریمی
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    لطفا نظر خود را راجع به سایت اعلام کنید؟




    آمار سایت
  • کل مطالب : 885
  • کل نظرات : 30
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2214
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 190
  • باردید دیروز : 167
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 12
  • بازدید هفته : 1,466
  • بازدید ماه : 6,204
  • بازدید سال : 39,787
  • بازدید کلی : 1,445,179
  • کدهای اختصاصی
    Begin WebGozar.com Counter code -->

    <>
    .

    پروفایل مدیر سایت
    مشخصات فردی
    نام : محمد کریمی منجرموئی
    تاریخ تولد: 68/1/28
    جنسیت: مرد
    وضعیت تاهل : مجرد
    محل سکونت : ایران -
    مشخصات تماس
    ایمیل : barank@mihanmail.ir
    تلفن : 09140252771
    تحصیلات
    سطح تحصیلات: فوق دیپلم
    رشته تحصیلی: حقوق و کامپیوتر
    حرفه
    علایق
    سایر موارد